Meer over CrossFit

CrossFit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm.

Gedurende de training worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier en met een hoge intensiteit uitgevoerd.

De filosofie achter CrossFit is om je niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel maar juist continu te werken aan de 10 algemene fysieke vaardigheden. Hierdoor kan eenzijdige fysieke ontwikkeling voorkomen worden.

  • Speed – Het vermogen om de tijds cyclus van een herhaalde beweging te minimaliseren.
  • Coordination – Het vermogen om een aantal verschillende bewegingspatronen te combineren tot een enkelvoudige duidelijke beweging.
  • Agility – Het vermogen om de overgangstijd te minimaliseren van het ene bewegingspatroon naar een andere.
  • Balance – Het vermogen om de plaatsing van het lichaamszwaartepunt te controleren in relatie tot het draagvlak.
  • Accuracy – Het vermogen om bewegingen te controleren in een bepaalde richting of op een bepaalde intensiteit.
  • Cardiovascular and respitoray endurance – Het vermogen van je lichaamssystemen om zuurstof te verzamelen, te verwerken en af te leveren.
  • Stamina – Het vermogen van je lichaam om energie te verwerken, op te slaan en te gebruiken.
  • Strength – Het vermogen van een spier of combinatie van spieren om kracht te leveren.
  • Flexibility – Het vermogen om het bewegingsbereik in een bepaalde gewricht te maximaliseren.
  • Power– Het vermogen van een spier of spiergroep in om een minimale tijdseenheid maximale kracht te generen

Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de Crossfit bewegingen te leren en een intensieve training WOD (Workout of the Day) variërend van 5 tot 45 minuten. De resultaten van deze WOD worden op een whiteboard bijgehouden om een sport- / competitie-element aan de training toe te voegen.

Gedurende de training wordt er gebruikgemaakt van halterstangen, kettlebells, medicijnballen, tractorbanden, zandzakken, touwen en pull up bars. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen (functional bewegingen) zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. Het doel van CrossFit is om ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid, zo snel mogelijk fit en gezond te worden.